Iedere Google gebruiker zal tegenwoordig ook wel eens geconfronteerd raken met de tekst: ‘Meld hier uw site aan bij Google’ of ‘Website aanmelden bij Google‘. Misschien heb je jezelf daarbij weleens afgevraagd wat dit precies inhoudt. Door een website aan te melden bij Google zal deze worden opgenomen in de index van Google. Als de website is opgenomen in de index, dan wordt deze zichtbaar in de zoekresultaten. Dit kan even duren, maar er worden dagelijks veel websites aangemeld.
Om de website een goede plek in de index te krijgen zijn er een aantal belangrijke onderdelen om rekening mee te houden. Er zijn veel en diverse manieren om de website goed op te laten vallen voor Google gebruikers. Een onderdeel van deze zogenaamde zoekmachine marketing is zoekmachine optimalisatie. Dit is afgeleid uit het Engels: Search Engine Optimization, kortweg seo. Er zijn veel organisaties die u kunnen helpen bij het optimaliseren van de website voor Google.
Zo zal er gekeken worden naar de inhoud en structuur van de website. Deze inhoud en structuur bestaat onder andere uit de gebruikte keywords op de verschillende onderdelen op de pagina, de grootte en inhoud van de XML sitemap, de URL lengte, relevantie van titel in verhouding met de inhoud van de pagina, het feit of de website geschikt is voor smartphones(als dit een vereiste is, maak dan geen flash pagina), het feit of de website vaak wordt gelinkt vanaf een andere pagina, het aantal woorden dat de pagina bezit, de eigenheid van de tekst op de website, de IP adres wijzigingen, de domein naam registratie, de aanwezigheid van een Google analytics code, website snelheid, de grootte van de website en nog vele andere factoren.
Het is zeer belangrijk dat dit alles eerst goed voor elkaar is, alvorens de website wordt aangemeld bij de zoekmachine. Heel veel van bovenstaande kun je zelf al checken alvorens je de website gaat aanmelden, maar er is ook heel veel bij waar je wellicht de tijd of de kennis niet helemaal voor hebt. Schroom dan vooral niet om de hulp van professional op dit gebied in te schakelen. Naast het aanmelden bij Google zijn er nog vele andere manieren om de website in het zoekbereik van Google te krijgen. Zo kun je via Twitter de pagina verspreiden en hiermee views creëren. Ook kun je bij andere pagina houders vragen of zij wellicht een link naar jouw pagina op hun website willen plaatsen. Hierdoor wordt de website ook weer vaker gezien. Google Analytics is interessant voor iedere website beheerder. Met dit programma is eenvoudig te achterhalen waar de bezoekers vandaan komen. Dat is niet het enige, het programma scant ook hoe lang een bezoeker op de pagina verblijft, welke pagina’s het meest worden bekeken op de website en op welke pagina de bezoekers eigenlijk binnenkomen. Dit is ook zinvolle informatie om bijvoorbeeld mee te nemen als je de website gaat aanpassen.