Het doel van SEO linkbuilding is om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekmachine Google. Om dit te bereiken heeft Google een viertal onderdelen waar je goed op moet scoren. Dit zijn relevantie, techniek, overall score en populariteit. Linkbuikding gebruik je om de populariteit van pagina’s van jouw website te vergroten. In dit artikel vertel ik je hoe je linkbuilding voor seo kunt gebruiken.
Een aantal jaar geleden hechtte Google veel waarde aan het vaak voorkomen van sleutelwoorden op een pagina. Hoe vaker het woord voorkwam hoe beter de ranking. Dit kwam de leesbaarheid niet ten goede.
Gelukkig zijn de algoritmen van Google de laatste tijd verbeterd en wordt de lezer steeds meer centraal gesteld. Daarbij geldt dat een tekst niet alleen relevant moet zijn, maar dat ook gekeken wordt naar hoe vaak een pagina bezocht wordt en hoe vaak een andere pagina (bij voorkeur vanaf een ander domein) naar de pagina linkt. Dit laatste wordt linkbuilding genoemd.
Google heeft de populariteit van een website teruggebracht tot een overzichtelijk getal. Dit noemen zij Pagerank, vernoemd naar 1 van de oprichters van google, Larry Page. Pagerank heeft een waarde van 1 tot 10, waarbij pagina’s met een pagerank van 10 de meest populaire pagina’s zijn. Voorbeelden van websites met deze hoogste waarde zijn google.com, apple.com en firstgov.gov. Allemaal grote websites met vele miljoenen bezoekers. Heb je een populaire webshop dan zul je een pagerank tussen 3 en 6 kunnen halen.
Om jouw populariteit te verhogen schrijf je in eerste instantie natuurlijk briljante content die zo relevant is dat men er graag naar wil linken. Daarnaast heb je verschillende mogelijkheden om zelf het aantal links naar jouw website te vergroten. Je kunt hiervoor gastblogs schrijven op blogs die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website. Door een link op te nemen naar jouw website met een juist sleutelwoord ziet Google dat een andere site jouw website aanbeveelt. Hiermee wordt jouw site populairder.
Je kunt dit ook realiseren door reacties achter te laten op blogberichten. Door daar jouw website op te nemen krijg je ook weer een link. Andere mogelijkheden zijn filmpjes plaatsen op Youtube met een link naar jou site of een presentatie neerzetten op Slideshare. Een van de nieuwste ontwikkelingen en meteen met grote kracht is of er veel over jouw website wordt geschreven op social media. Maak dus gebruik van middelen als Facobook, Twitter en Google+ (Hier wordt Google erg blij van).
Er zijn websites waar je een link naar jouw website kunt (laten) plaatsen, maar waar het voor seo linkbuilding geen zin heeft. Men maakt dan van links een NoFollow link. Hiermee krijg je wel bezoekers naar jouw site, maar de “aanbeveling” wordt niet geteld door Google. Hiermee wordt voorkomen dat er bijvoorbeeld reclame gemaakt wordt voor sites.