Een Google backlink heeft te maken met zoekmachine optimalisatie. Als u de Google Toolbar heeft kan u zien welke zaken Google gebruikt om de pagerank van de pagina die u nu bekijkt te bepalen in de zoekmachine. Daarbij wordt er ook gekeken naar hoeveel andere websites een zogeheten backlink naar uw site hebben. Hoe meer andere sites een backlink naar uw website hebben, des te hoger de Google zoekmachine uw website zal waarderen. Elke website met een pagerank van minimaal 4 van 10 welke een backlink naar uw pagina heeft, zal meetellen in uw Google backlinks. Google backlinks zijn dus niet per defintie alle backlinks naar uw pagina, maar die backlinks welke aan de Google voorwaarden voldoen om meegeteld te worden in de waardering ofwel de pagerank van uw pagina.
Dit klinkt wat complex, maar het kan op de volgende manier uitgelegd worden: Website X en Website Y hebben allebei een backlink naar uw website. Website X heeft een Google pagerank van 7 van 10, en website Y heeft een Google pagerank van 3 van 10. De waardering van uw site is onder meer afhankelijk van het aantal backlinks naar uw website op andere websites. Echter om meegeteld te worden in de waardering van uw website moeten de andere websites zelf een minimale pagerank van 4 van 10 hebben. Als gevolg van deze regel zal de backlink op website X wel meegeteld worden in de hoogte van de pagerank van uw eigen website, maar de backlink website Y niet.
De reden hiervan is in eerste instantie het zuiveren en waardevol houden van informatie welke op het internet te vinden is. Als heel veel websites met een lage waardering een backlink naar uw website hebben, zal dit niet veel zeggen over de kwaliteit van uw website en is er niet echt een reden om uw website een hoge waardering in de vorm van een hoge pagerank te geven. Als echter veel hoog gewaardeerde websites de moeite nemen om een backlink naar uw pagina te maken, dan is de kans zeer aanwezig dat de informatie die op uw website staat van waarde is en dus ook populair zou moeten zijn, en dus is het logische gevolg daarvan een hoge waardering van uw site in de vorm van een hoge pagerank. Als er dan specifieke informatie gezocht wordt in de Google zoekmachine, zal uw website dus een hogere plek innemen dan een lager gewaardeerde website en dus zal uw website meer verkeer ontvangen.