De Google Zoekmachine is op dit moment de grootste zoekmachine die onze wereld kent. Google ontvangt op dit moment meer dan 200 miljoen zoekopdrachten per dag. Google bestaat sinds 1997 en de naam is een variant op het woord ‘Googol’. Dit is een aanduiding voor een 1 met 100 nullen. Dit past bij de missie om alle informatie beschikbaar in de hele wereld ook toegankelijk te maken voor de hele wereld.
Google werd ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin, als onderzoeksproject aan de Stanford University. Zij waren op dat moment 23 en 24 jaar en hadden geen idee tot welke grootte dit project uit zou kunnen groeien. Google heeft zich flink ontwikkeld sinds 1997. In 2003 kwam er daarom ook een Nederlandse variant. Iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe zoiets als Google kan werken. Google werkt via een algoritme. Dit is een formule die bepaalt welke internetpagina’s het beste aansluiten op de vraag van de gebruiker en ook zorgt deze formule voor een rangschikking. Hoe dit algoritme er precies uitziet, dat is een groot geheim. Dat is tenslotte hoe Google het doet en haar uniek maakt van de andere zoekmachines. Er zijn wel een aantal belangrijke onderdelen die het algoritme maken tot wat het is. Zo is er ‘page rank’. Page rank wil zeggen dat er in plaats van directe koppelingen, de koppeling van de ene naar de andere pagina als een stem telt. Pagina’s met veel stemmen worden geïnterpreteerd als populair en met een hogere kwaliteit. Hierdoor komen zij dus hoger in de lijst met zoekresultaten.
De naam page rank komt overigens niet van het woord ‘pagina’. Dit is gebaseerd op één van de uitvinders: Larry Page. Andere factoren die een rol spelen bij het beoordelen van een website zijn zogenaamde ‘signals’ en ‘classifiers’. Page rank is een onderdeel van signals. Andere signals zijn woorden, afbeeldingen en links van andere websites of de datapatronen die Google heeft gemaakt in de zoekopdrachten die ontvangen zijn. Classifiers zijn formules die informatie over de zoekopdracht achterhalen, zodat de meest relevante informatie in het beeldscherm van de zoeker terecht komt. De index van Google bestaat nu uit ruim 3 miljard webpagina’s.
In 2007 kwam Google ook met de mogelijkheid om specifiek op nieuw, afbeeldingen of video’s te kunnen zoeken. De ontwikkeling is enorm. Door ook e-mailaccounts aan te bieden kwam er nog een service die Google aanbood. Door het gebruik aan een account te koppelen Google nog beter in staat om de zoekresultaten te matchen aan de zoeker. Door eerder gebruik van de zoekmachine en de opgeslagen data hieruit zal Google de informatie relevanter maken. Dit is op dit moment nog enorm in ontwikkeling en wordt er door de zogenaamde ‘Google-ers’ dagelijks hard gewerkt om de website nog verder te optimaliseren. Dat doen zij aan de hand van klachten die binnen komen. Deze worden op volgorde van prioriteit behandeld. De grote en complexe vraagstukken waar het groter publiek mee te maken krijgt worden eerder behandeld dan individuele problemen met de zoekmachine. Vandaag de dag is de Google Zoekmachine ruim 150 miljard dollar waard.